På denna sida presenteras ett koncept.
Enskilda åtgärdsförslag finns under andra flikar. Hänvisningar finns i texten nedan.
Officiellt förslag
Principprogrammet Koll2035 från 2018 använder begreppet ”stadsbana” för spårväg med hög hastighet och kapacitet, medan övrig spårväg kallas ”spårväg”. Stadsbanan är ett koncept, inget nytt trafikslag, utan är tänkt att trafikeras med samma spårvagnar som övriga nät.
Vårt förslag
Vi bejakar principen att prioritera viktiga delar av nätet för högre hastighet och kapacitet. Detta kan kallas stadsbana, snabbspårväg, light rail eller lokalbana.
Vilka principer skall då gälla för stadsbanan? Planskildhet är något som ofta diskuteras. Det har stora fördelar, men är på många platser svårt att genomföra och inte heller alltid nödvändigt, om exempelvis korsande biltrafik inte är så omfattande.
Andra åtgärder kan vara uträtning och standardhöjning av spåret, omledning av bil- och busstrafik, effektivare signalprioritering, utglesning av hållplatser, snabbare spårvagnar och hållplatsöverhopp.
Officiellt förslag
I principprogrammet Koll 2035 utses följande radiella banor till stadsbana:
-Länsmansgården
-Angered
-Bergsjön (inklusive nybyggd tunnel Kortedala - Alelyckan)
-Ullevi - Svingeln: nybyggd förbindelse till snabbspåret norrut
-Mölndal
-Järnbrott (nybyggd)
-Tynnered
Utöver detta föreslås en del av en stadsbanering på sträckan
Frihamnen - Lindholmen - Linnéplatsen - Sahlgrenska - Korsvägen -Skånegatan klassas som stadsbana.
Vi instämmer i förslaget i Koll2035 och vill komplettera med ytterligare förslag enligt nedan.
Utöver detta kan flera andra av våra Huvudförslag och
Övriga spårförslag fungera som stadsbanor.
(Se dessa flikar.)
Stadsbanesträckning | Tillhörande spårförslag |
Länsmansgården | |
Gropegårdsgatan - Lindholmen - Järntorget | |
Backa | |
Angered | |
Bergsjön | |
Ullevi - Svingeln -nybyggd förbindelse till snabbspåret norrut | |
Östra Sjukhuset - Kålltorp/Torp - Korsvägen | |
Mölndal med förlängningtill Åbro | |
Askim | |
Tynnered | |
Långedrag-Mariaplan-Bangatan |
Stadsbanesträckning | Tillhörande spårförslag |
Central ring Frihamnen - Lindholmen -Linnéplatsen - Sahlgrenska - Chalmers - Korsvägen -Skånegatan - Polhemsplatsen - Frihamnen | |
Central genomfart Allén - Övre Husargatan | |
Brunnsbo - Gamlestaden | |
Chalmers - Mölndal |
Utöver ovanstående kan flera av våra Huvudförslag och
Övriga spårförslag fungera som stadsbana (se dessa flikar).
Översiktskarta
Blå linjer - stadsbana, befintlig spårväg som uppgraderas
Röda linjer - nybyggda sträckor
Svarta linjer - befintlig lokalspårväg
Centrumkarta
Röda linjer - stadsbana
Svarta linjer - lokalspårväg
Gröna linjer - Västlänken (järnväg under byggnad)