Torslanda

Torslanda

Bakgrund

Torslanda är ett område med omfattande bebyggelse av både bostäder och arbetsplatser. I området finns exempelvis Volvo Cars personbilsfabrik och det planeras även en stor batterifabrik. I en stad där kollektivtrafik och cykel är förstahandsval för resande, finns goda

kollektivtrafikförbindelser mellan just bostäder och arbetsplatser. 

För närvarande trafikeras både bostadsområdena och industrierna i området av omfattande busstrafik. Om attraktiviteten, kapaciteten och miljövänligheten i kollektivtrafikresandet skall ökas, kan spårvägen vara ett alternativ.

Vårt förslag

Sträckan från Torslanda till centrum är lång och kan jämföras med förutsättningarna för Angered. Detta innebär en utmaning, som dock inte är omöjlig att lösa. Det förutsätter dock långa hållplatslösa sträckor med god banstandard. En utmaning är också att hitta utrymme för snabbspår genom Eriksberg och in mot centrum. En tredje utmaning är att resandet till industriarbetsplatser i stor utsträckning koncentreras till vissa tider på dygnet och inte är lika utspritt som i bostadsområden.


Eriksberg

Den föreslagna spårvägen utgår från spårvägen i Lindholmen. Vi har på annat ställe föreslagit en spårväg Lindholmen-Eriksberg. Detta är något som även staden tittar på. Vikten av snabbhet för Torslanda stadsbana gör dock att vi inte föreslår att den utgår från lokalspårvägen i Eriksberg. Istället föreslår vi att en hållplatslös stadsbana byggs genom Eriksberg via den nedlagda delen av hamnbanan, parallellt med lokalspårvägen. I detta område planeras för bostäder och en stadsbana behöver samordnas med dessa planer och delvis läggas i betongtråg och tunnel genom området. Banan angör sedan en hållplats vid Ivarsbergsmotet, där möjlighet till byte till lokalspårvägen genom Eriksberg och till buss finns.



Volvo Torslanda

Från Eriksberg till Volvo Torslanda anläggs också hållplatslös stadsbana längs järnvägen till denna anläggning. Vid Volvo Torslanda anläggs hållplatser. Vi föreslår också en gren norrut längs Sörredsvägen med hållplatser i Volvoområdet. (Vi har på annan plats föreslagit hur bilfabrikens område kan trafikförsörjas med en spårväg från Biskopsgården.)


Stadsbana förbi Volvo Torslanda,

jämte möjlig bibana till området.

Amhult och Torslanda

Sedan vidtar åter hållplatslös stadsbana längs Torslandavägen. I Torslanda följer stadsbana med hållplatser längs Gamla Flygplatsvägen och Kärrs Byväg. Banan når Kongahällavägen vid Nolereds skola. Den följer sedan Kongahällavägen och vänder vid Vitklövervägen. En alternativ sträcka går hela vägen längs Kongahällavägen mellan Torslandavägen och Nolereds skola.


Läs vidare

Artikel i Ringlinien 4/2024