Kortedalatunneln

Kortedalatunneln


Förslaget presenterades första gången av vår sammankallande i Spårvägsutvecklingsgruppen Gunnar Persson i en debattartikel i Göteborgs-Posten 2015 och sändes in till staden och regionen. Förslaget vidareutvecklades och infogades i Spårvägsutvecklingsgruppens utredning 2016 (s. 35, 37-38). Regionen blev intresserad av förslaget och gjorde en översiktlig utredning 20151. Kommunen och regionen infogade det sedan i det officiella målprogrammet Koll2035 där det föreslås genomföras 2028-2035.


Trafiknämnden har sedan låtit utreda förslaget och utredningen är positiv: Tunneln är möjlig att bygga, kapaciteten kan ökas och restiden kan reduceras med 2-3 minuter. Kostnad 1,3-1,7 miljarder.2 


Förslaget finns också med i Linjenätsutredning, LiNUS, 2024.3, 4


Noter

1) Fallgren, Jansmyr, Edfast, Palmberg, Rhen,

PM - Snabbspårvägslänkar: Översiktlig bedömning om möjligheterna och effekterna av snabbspårvägslänkar i Göteborg.

Sweco 2015-11-09, Uppdragsnummer 7001172000.


2) Förstudie för spårvägstunnel Kortedala – Nylöse, Östra Göteborg.

Trivector Traffic. Rapport 2019:79, Version 1.0.

Serienr: 2019:79. Projektnr: 19034. Författare: Lina Dahlberg, Sebastian Fält. Medverkande: Per Gunnar Andersson, Stig Hammarson. Kvalitetsgranskning: Lena Richardson. Beställare: Göteborgs Stad Trafikkontoret.


(3) LiNUS, Linjenätsutredning Spårväg: Slutrapport.

Rut Vernersdotter och Vania Khairallah, Västtrafik.

Mattias Sjöholm, Göteborgs stad.
Beslutad i StadsKoll 2024-05-14.

s. 11.


(4) Sammanfattande presentation för Stadsbyggnadsnämnden

LiNUS – Linjenätsutredning spårväg:
Övergripande om utredning och resultat.
Föredragande: Mattias Sjöholm.

27 augusti 2024.

s. 16.