Planering sker för en snabbare spårväg i Allén mellan Hagakyrkan och Polhemsplatsen – Allélänken. Allélänken är tänkt att binda samman de stora resandeströmmarna mellan Tynnered/Frölunda och Angered/Bergsjön (se Snabbspår centrum). Allélänken behöver alltså anslutas till snabbspåret och övriga spårvägar vid Polhemsplatsen.
En knutpunkt vid Polhemsplatsen beskrivs i principprogrammet Koll2035 från 2018.3 Den beskrivs där som spårvägsnätets viktigaste knutpunkt, ”Stadsbanekrysset”, mellan linjerna mellan Angered/Bergsjön via snabbspåret och Tynnered via Allélänken, samt mellan Länsmansgården och Mölndal (s. 52-53).
Linjenätsutredningen LiNUS ger förslag på ett linjenät där Polhemsplatsen ingår.2
Förslag till en konkret utformning av Polhemsplatsen har staden presenterat våren 2025.1
Vad frågan handlar om är alltså hur Allélänken bäst ansluts till snabbspåret mot Angered/Bergsjön, och samtidigt integreras med spårvägarna mot Ullevi, Brunnsparken och Hisingen.
Byte mellan spårvägslinjer
För förbindelsen Allélänken-snabbspåret krävs en hållplats på Polhemsplatsen. För att optimera bytesmöjligheterna mellan olika spårvagnslinjer, bör hållplatser för alla linjer samlas på Polhemsplatsen.
Byte till tåg
Behovet av byten mellan spårväg och tåg via Centralstationens huvudentré kommer att minska betydligt när Västlänken öppnas. Fler kommer att kunna nå sina resmål via stationerna i Haga och Korsvägen. Kvarvarande pendel- och regiontågsresenärer kommer i fortsättningen att inkomma till den underjordiska stationen norr om nuvarande säckstation. Den ligger närmare hållplatserna Nordstan och Lilla Bommen, varför de flesta resenärer kommer att föredra att byta där. Återstår vid Centralstationens huvudentré gör i huvudsak fjärrtågsresenärerna.
Nå målpunkter
Nuvarande hållplats Centralstationen ligger också mycket nära både hållplatserna Brunnsparken och Nordstan, varför det är en fördel att flytta dem till Polhemsplatsen, för att komma närmare Odinsområdet och Gamla Ullevi.
Slutsats
Vi förordar därför att nuvarande hållplats Centralstationen flyttas till Polhemsplatsen och att hållplatslägen där arrangeras för färd färd i alla riktningar.

Vårt förslag
Antalet linjer refererar till Linjenätsutredningen, LiNUS.2
Viktor Hultgren, Stadsbyggnadsförvaltningen, Göteborgs Stad.
Projektgrupp: Viktor Hultgren, Andrea Hulting Gustafsson, Karin Vilhelmson, stadsbyggnadsförvaltningen, Göteborgs
Stad. Spårutformning och kollektivtrafikanalyser i samarbete med Andreas Dahlgren, Västtrafik
Konsulter: AL Studio (platsanalyser och rapportlayout), Trivector (spårutformning och kollektivtrafikanalyser)
2) LiNUS, Linjenätsutredning Spårväg: Slutrapport. Rut Vernersdotter och Vania Khairallah, Västtrafik. Mattias Sjöholm, Göteborgs stad. Beslutad i StadsKoll 2024-05-14.
Sammanfattning:
LiNUS – Linjenätsutredning spårväg: Övergripande om utredning och resultat.
Föredragande: Mattias Sjöholm. 27 augusti 2024.
3) Målbild Koll2035: Kollektivtrafikrapport för stomnätet i Göteborg, Mölndal och Partille.
April 2018. Antaget av Västra Götalandsregionen, Göteborgs Stad, Mölndals stad och Partille kommun.