Spårvägsutvecklingsgruppen bildades inom Spårvägssällskapet Ringlinien år 2015. Under denna rubrik kommer vi att lägga ut de av våra förslag som väckt intresse eller förverkligats.
I principprogrammet Koll 2020 (2009, s. 20) finns en spårvägsförbindelse mellan Eketrägatan och Lindholmen.
Utredningen Ny spårväg på Hisingen: Huvudrapport (2013, Göteborgs Stad, Trafikkontoret. Ramböll. s. 29-32) redovisar fem olika sätt att knyta samman Lindholmen med befintlig spårväg mot Biskopsgården. Gropegårdslänken finns inte med bland dem.
Remissutgåvan till Koll 2035 (Målbild för stadstrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille 2035: Remissutgåva 2016, s. 32-34) föreslår ett stombusstråk, förberett för spårväg, mellan Vårväderstorget och Ivarsberg längs Yrvädersgatan och Hisingsleden. Gropegårdslänken finns såvitt vi kan se inte med.
Spårvägsutvecklingsgruppen föreslog Gropegårdslänken, en spårvägsförbindelse Lindholmen - Volvo Lundy - Gropegårdsgatan, i vårt remissvar till denna utredning. Länken väckte gensvar och togs med i den slutliga versionen av Koll 2035 (s. 54), med eventuellt genomförande efter 2035.
I samrådsunderlaget till Fördjupad Översiktsplan för Centrala Göteborg tycks länken bedömas som viktig. Här finns den med på en illustration på s. 13, där man tänker sig en förbindelse Biskopsgården - Gropegårdsgatan - Volvo Lundby - Lindholmen - Stigbergstorget - Linnéplatsen - Sahlgrenska - Chalmers - Krokslätt - Mölndal.
Kommunfullmäktige beslutade 2020-04-16 (§ 20) att utreda Gropegårdslänken för spårväg eller buss. En åtgärdsvalsstudie för Gropegårdslänken planeras starta hösten 2021 (källa, s. 29).
Vi har föreslagit att en spårvägsförbindelse kan ersätta den planerade linbanan mellan Lindholmen och järntorget.
I september 2021 beslutade kommunfullmäktige, efter vårt remissvar, att översiktligt utreda möjligheten till en koppling Lindholmen - Järntorget.
Förslaget presenterades första gången av vår sammankallande i spårvägsutvecklingsgruppen Gunnar Persson i en debattartikel i Göteborgs-Posten 2015 och sändes in till staden och regionen. Förslaget vidareutvecklades och infogades i Spårvägsutvecklingsgruppens utredning 2016 (s. 35, 37-38). Regionen blev intresserad av förslaget och gjorde en översiktlig utredning 20151. Kommunen och regionen infogade det sedan i det officiella målprogrammet Koll2035 där det föreslås genomföras 2028-2035.
Trafiknämnden har sedan låtit utreda förslaget och utredningen är positiv: Tunneln är möjlig att bygga, kapaciteten kan ökas och restiden kan reduceras med 2-3 minuter. Kostnad 1,3-1,7 miljarder. (Finns på Trafiknämnden, sammanträde 2020-02-06, ärende 23.)
Förslaget presenterades ursprungligen 2015 av sammankallande i Spårvägsutvecklingsguppen Gunnar Persson. Regionen gjorde en kortfattad utredning och fann att förslaget sannolikt är genomförbart. Tunneln kan sannolikt byggas helt i berg och tidsvinsten blir 2-3 minuter.1
1) Fallgren, Jansmyr, Edfast, Palmberg, Rhen,
PM - Snabbspårvägslänkar: Översiktlig bedömning om möjligheterna och effekterna av snabbspårvägslänkar i Göteborg.
Sweco 2015-11-09, Uppdragsnummer 7001172000.